Hipertext-blog 2009

Just another WordPress.com weblog

In memoriam MEMEX

12 hozzászólás

Az emlékoldalak, amelyekkel eddig találkoztam, mindig sötét hátterű, kissé szomorkás hangulatú weblapok voltak. Ez valamelyest érthető is, hiszen ha beírjuk a Google-ba az emlékoldal szót, főleg elhunytakra emlékező honlapok sora jelenik meg előttünk. Az én feladatom azonban most nem egy valaha élő ember emlékének őrzése, hanem egy valójában sosem létezett, ma mégis jelenlevő, és egy kezdetleges, mégis zseniális mű (képzeletbeli) HTML-alapú rögzítése.

memex_lap

Mivel a Vannevar Bush által elképzelt Memex is megjelent vizuálisan, úgy gondoltam, az emlékoldal is legyen szemmel látható, még ha az oldal igazából nem is készül el.

Az első lépést az oldal tervezésekor tulajdonképpen már a múlt órán kiviteleztem füzetem sarkára, nagyjából megterveztem a Memex logóját. Ami a formát illeti, fontosnak tartottam, hogy a mai ízlésnek még véletlenül se feleljen meg, a cél inkább az volt, hogy olyasmi legyen, amilyennek az ember mindig elképzeli jövőjét: túlzottan modern és szögletes. A színek pedig legyenek egyszerre múltidéző szürkék, és legyen valami jövőt idéző, lendületes szín is, például a narancssárga.

A logó alatt megjelenő felirat („IN MEMORIAM”) egyrészt kifejezi az oldal funkcióját, másrészt egy kicsit játszik is a hasonló hangzású Memex szóval.

Az oldal fő részét két részre osztanám, az egyik rész kb. a képernyő 1/3-át foglalná el, ez lenne tulajdonképpen a menü. Ez a rész a Memex íróasztalszerűségét szimbolizálja, az egyes menüpontok fiókoknak felelnek meg. A legfelső fiók az „Indultak még…” nevet kapta. Ezt kinyitva, vagyis erre rákattintva a látogató Leibnitz és Babbage számítógépeiről emlékezhet meg, a menüpont szöveget és képet egyaránt tartalmaz.

A „Jóslattár” az egyik személyes kedvencem (lenne), hiszen itt jelennének meg azok a találmányok, amelyeket Bush leírt művében, s mára már meg is jelentek a világban valamilyen formában. A bushi jóslatok mellett itt lennének a mai eszközök is, így az olvasó össze tudná hasonlítani, mennyire voltak pontosak a jóslatok, s hogy túlzás volt-e az, amit Bush elképzelt, vagy az eszközök mai formája még vakmerőbb, mint amit 60 évvel ezelőtt elképzelt a szerző.

A „Digitális használati utasítás” nevű fiókban arra derülhet fény, hogy ez a találmány hogyan működött volna a gyakorlatban, természetesen flash alapú animáció segítené a felhasználót abban, hogy minél közelebb kerülhessen ehhez a legendás elméleti fejlesztéshez.

A „Konverter” fiók pedig arra való, hogy a felhasználó át tudja váltani bármilyen könyvét gyufásskatulyára. Nincs is más dolga az oldalra látogatónak, mint bevinni a kiválasztott könyv terjedelmét oldalban, valamint megadni a könyv méretét, s máris megkapja az eredményt, tehát azt, hogy több lenne-e egy gyufásskatulyánál (Encyclopedia Britannica), vagy kevesebb.

Egy mai weblap mit sem ér már letöltések nélkül, az „Extrák” menüpontban letölthető Bush szövege, Bush életrajza, s ha valaki annyira megszerette volna ezt a szerkezetet az oldal böngészésekor, letölthet magának Memexes képernyőkímélőt vagy háttérképeket.

Talán az oldal jobb oldalával kellett volna kezdeni a bemutatást, de remélhetőleg már minden olvasó számára egyértelmű, hogy ez a rész a mindenkori kijelzője az oldalnak, stílszerűen kettéosztott képernyő formájában.

Written by gbzview

szeptember 29, 2009 - 4:29 du.

Uncategorized kategória

12 hozzászólás

Subscribe to comments with RSS.

  1. Futurisztikusan retro hangulatú lett, ezt nagyon jól eltaláltad! A kijelző rész működési elve egyelőre picit homályos még számomra: egyszerre 2 oldalrészt is meg lehetne nyitni, vagy a szöveget 2 “hasábra” tördelné? Vagy ne menjek bele ennyire a technikai részletekbe? De összességében nagyon tetszik, ötletes, a kedvencem a Konverter fiók. Azzal biztosan eljátszanék egy darabig, mire megtudnám, elférnének-e a könyveim egy gyufás skatulyában.

    vargajudit

    szeptember 30, 2009 at 6:38 de.

    • Csak csatlakozni tudok az előttem szólóhoz, az oldal szerintem is tökéletesen közvetíti a “Memex feelinget”. Rögtön a “szocreál” stílus és az expresszionista filmek futurisztikus díszletei jutottak eszembe. ( Nagyon találó a futurisztikusan retro kifejezés !!) A Konverter fiókot én is biztosan kipróbálnám, de a legjobban nekem is a Jóslatok opció tetszik.Szerintem az emberek mindig szívesen és kíváncsian olvassák az ilyen típusú összehasonlításokat.
      Nagyon jó ötletnek tartom a jobb oldal kialakítását, ami amellett, hogy a kijelzőt jeleníti meg, nekem egy síremlék márványtábláját juttatta eszembe, így utalva a weblap elmékoldal mivoltára.

      safferzsizsi

      szeptember 30, 2009 at 8:55 de.

  2. Nos, inkább az utóbbit választanám, két “hasábra” tagolná a szöveget, de az sem elképzelhetetlen, hogy mindig közelebb jön az egyik kijelző, és csak azon látszik az aktuális szöveg. Maradjunk annyiban, hogy fejlesztés alatt van még. 🙂

    gbzview

    szeptember 30, 2009 at 8:50 de.

  3. Nekem is nagyon tetszik az alkotás!!! Főleg a MEMEX logó és az Extrák felirat X-e.
    Tulajdonképpen minden benne van, ami egy emlékoldalhoz szükséges attól kezdve hogy hogyan működne az eredeti találmány Bush elképzelése szerint egészen az alternatív lehetőségekig (Konverter, Extrák). Nekem is a Jóslatok rész tetszene a leginkább, viszont az Indultak még… fejezetcím helyett inkább “Az elődök” vagy valami hasonlót alkalmaznék.

    mkriszti

    szeptember 30, 2009 at 1:26 du.

  4. hú, jó sok minden jutott eszedbe a szövegről…nekem fele ennyi se menne 😀 nekem is a jóslatok tetszettek a legjobban, azt hittem h nemrégi szöveget olvasok (kicsit fáradt vagyok már, nem is néztem mi ez pontosan :D), csak közben jöttem rá h a bush szöveg az. valószínűleg azért, mert nagyon előremutató gondolatai voltak!

    levai.t

    szeptember 30, 2009 at 8:22 du.

  5. Csatlakozom az előttem szólókhoz, remekül sikerült az emlékoldal. Mind hangulatilag, mind formailag jól kapcsolódik a témához és a szövegben leírt memex prototípushoz. Szerintem is a Jóslattár lenne a legizgalmasabb funkció, a szöveget olvasva érdekes volt belegondolni Bush már-már prófétajellegű elképzeléseibe; legyen szó a fotózásról, a “logikai gép” koncepciójáról, illetve az indexelési eljárásról. Egyetlen “kritikám” lenne csak: az “indultak még…” fiók kicsit furán hangzik, ez a “futottak még…” kategóriára lenne rájátszás? 😀 Amúgy szerintem egy jól eltalált megvalósítást mutattál be (különösen ötletes a logó).

    lgergo

    október 5, 2009 at 6:33 du.

  6. Nagyon kreatív ötleteid vannak, sikerült visszaadnod a téma hangulatát a retro stílussal. Az egyetlen hiba ami nekem feltűnt a már említett “indultak illetve futottak még” fogalomzavar. Mident belefoglaltál a honlapba, ami ehhez a témához kapcsolódhat. A logó is nagyon tetszik!

    fannykrejniker

    október 6, 2009 at 11:05 de.

  7. Nekem a legjobban az tetszik Bush ötletében, hogy íróasztal formájúnak képzeli el a memex-et. Azért tetszik, hogy te is ezt a formát választottad, mert egyrészt visszautal a szövegre, másrészt egy íróasztal (számomra) olyasmi, amihez az ember ragaszkodik. Általában egyet sokáig “használ”, nem cserélgeti évente, és ehhez kapcsolható, hogy sokan a könyveinkhez is éppen így, vagy még jobban ragaszkodunk. A kettőt összehozva, sőt azáltal, hogy teljesen személyre szabható a Konverter révén, hiszen saját könyveimet táplálhatom bele, az egész szerkezet egyedivé, a miénkké válik. Nemcsak Bush ötletét tartom fantasztikusnak, hanem az emlékoldal tervezetét is, de ehhez az előttem szólók mindent leírtak (színvilág, fiókos-íróasztalos elrendezés, logó).

    juhaszdorka

    október 6, 2009 at 11:19 de.

  8. Csatlakozom az előttem szólókhoz: nagyon jól tervezted meg emlékoldalt!! (És természetesen előny, hogy látható is, milyen pontosan az elképzelésed, mikor pl. a fiókokról besélsz.) Én még egy olyan dologot említenék, amiről nem írtak eddig: a betűtípus. Szerintem nagyon találó, egyrészt a “Memex” szóhoz jól illik (amolyan kemény hangzású szó, amihez ezek a sarkas betűk jól passzolnak), másrészt nekem a régi írógépek betűit juttatja eszembe, ami Bush korának hangulatához is tükrözi.

    esztrada

    október 6, 2009 at 12:02 du.

  9. Igen, ha most állnék neki a projektnek, már nem úgy hívnám az első menüpontot, hogy “Indultak még…”. Az az igazság, hogy ennek története van, amit be kell látnom, csak én ismerek. Annak idején a gimnáziumi rajztanárom mondta minden kevésbé sikerült rajzfeladatunkra, hogy indultak még kategória, úgy látszik, túlzottan beleégett a tudatomba, nehezen emésztem meg a gimnáziumi éveket, de ki nem. 🙂
    Képzeljük azt, hogy nem úgy hívják a menüpontot! 😀

    Ui.: Köszönöm a dicsérő szavakat!:)

    gbzview

    október 6, 2009 at 2:06 du.

  10. Ezután a magyarázat után viszont sztem tök jó az indulat még… fiók 😀 Sokkal kreatívabb, mint “a kevésbé sikerült előzmények” vagy egyéb megfogalmazás. Amúgy meg már mindenki megbarátkozott vele! 🙂

    lgergo

    október 6, 2009 at 4:51 du.

  11. komolyan mondom, ez az oldal sokkal rendszerezettebb és jobban áttekinthető (lenne, ha létezne), mint maga Bush szövege… 🙂 remekül kategorizáltad a csapongásokat és szerteágazásokat, gratulálok! annak pedig külön örülök, hogy a tervezett oldalad főoldalán helyet kapott a kép arról a bizonyos “fejfényképezőről” (remélem nem tévedek, és az látható a középső képen…), ugyanis az volt a személyes kedvencem a szövegben… 🙂

    hancsokbarna

    október 6, 2009 at 7:32 du.


Hozzászólás